Proponowany Statut OSP

Członkowie OSP Maków Podhalański,

Przedstawiam proponowany projekt STATUTU OSP po aktualizacji. Proszę o zapoznanie się i przedstawienie ewentualnych propozycji zmian.

Z poważaniem,
Przemysław Fluder

Statut OSP w Makowie Podhalańskim -Nowy2

/ P r o j e k t / Zał. Nr 1. Tekst jednolity Statutu OSP
w Makowie Podh., zatwierdzony uchwałą
Nr / 2021r. Walnego Zebrania Czł. OSP
z dnia _________2021 r.

STATUT
OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ
w MAKOWIE PODHALAŃSKIM

ROZDZIAŁ

I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA W MAKOWIE PODHALAŃSKIM , zwaną dalej OSP.
2. Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach i ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
3. Stowarzyszenie OSP posiada osobowość prawną.
4. Siedzibą OSP jest miasto Maków Podhalański / 34-220 /, a w nim strażnica /remiza przy ul. Kościuszki 2.
§ 2
1. Terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą oraz miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej.
2. Stowarzyszenie OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „Związkiem”.

§ 3
OSP może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła, mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej według zasad określonych w odrębnych przepisach.

§ 4
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw OSP może zatrudniać pracowników., w tym członków OSP.

ROZDZIAŁ

II

CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA

§ 5
Celem i zadaniami OSP są:
1. prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz innym zagrożeniom we współpracy w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami,
2. branie udziału w akcjach ratowniczo – gaśniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
3. informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
4. rozwijanie wśród członków ochotniczej straży pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
5. wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na swoim terenie działania,
6. działanie na rzecz ochrony środowiska,
7. Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami i organizacjami.
8. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.

§ 6
Cele i zadania wymienione w § 5, OSP realizuje przez:
1. organizowanie swoich członków do działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ochrony ludności,
2. przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz ratownictwa,
3. organizowanie, spośród swoich członków zwyczajnych zespołu ratowniczego lub jednostki operacyjno – technicznej zwanej JOT,
4. zapewnienie podstawowego, specjalistycznego i dowódczego wyszkolenia członków OSP biorących bezpośrednio udział w działaniach ratowniczych poprzez współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną ,
5. organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
6. organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej,
7. organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną,
8. prowadzenie kroniki i prowadzenie strony internetowej.
9. prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.

§ 7
1. Działalność określona w § 5 i § 6 jest wyłączną działalnością statutową OSP i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
2. Walne Zebranie Członków OSP określa przedmiot działalności nieodpłatnej i odpłatnej.
3. Przedmiotem działalności nieodpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest w szczególności:
– udział w akcjach ratowniczych,
– działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na terenie chronionym,
– pomoc humanitarna osobom poszkodowanym,
– szkolenie strażaków i MDP.
4. Przedmiotem działalności odpłatnej, o której mowa w ust. 1 może być / jest:
– organizowanie wystaw i imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych,
– wynajem pomieszczeń strażnicy /remizy OSP,
– organizowanie i wykonywanie świadczeń na rzecz społeczności, organizacji i instytucji.
4a. Zarząd OSP w formie odrębnej uchwały każdorazowo określa przedmiot i zakres działalności odpłatnej , dla każdego zadania realizowanego w ramach działalności , o której mowa w ust. 4.
5. Przedmiot statutowej działalności odpłatnej nie może pokrywać się z przedmiotem działalności gospodarczej OSP, jeżeli Walne Zebranie Członków OSP podejmie uchwałę o jej prowadzeniu we wskazanym przez siebie zakresie.

ROZDZIAŁ
III

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
Członkowie OSP dzielą się na:
1) członków zwyczajnych, w tym członków młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych.
2) członków wspierających.
3) członków honorowych.

§ 9
Członkami zwyczajnymi OSP mogą być:
1) pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych,
2) małoletni w wieku od 16 do 18 lat, a także małoletni w wieku poniżej 16 lat za zgodą przedstawicieli ustawowych – jeżeli deklarują czynne uczestnictwo w realizacji celów OSP.
3) Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały zarządu OSP, po złożeniu przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji.

§ 10
Członek zwyczajny aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i składa przyrzeczenie następującej treści: “W pełni świadom obowiązków strażaka – ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w realizacji celów i zadań ochotniczej straży pożarnej . Być zdyscyplinowanym , mężnym i ofiarnym w ratowaniu życia i mienia ludzi . Swoim zachowaniem oraz wyglądem godnie reprezentować ochotnicze straże pożarne”.

§ 11
1. Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła 12 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła przyrzeczenie.
2. Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze do władz OSP oraz do komisji ds. młodzieży działających w Związku.
3. Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie biorą udziału w akcjach ratowniczych.
4. Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie opłacają składek członkowskich.

§12.
Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) wybierać i być wybieranymi do władz OSP i na delegatów na zjazd oddziału gminnego Związku OSP RP oraz na przedstawicieli do władz oddziału gminnego Związku OSP RP z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych poniżej 16 lat.
2) Uczestniczyć w Walnym Zebraniu Członków OSP z prawem głosu, z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych poniżej 16 lat,
3) wysuwać postulaty i wnioski wobec władz OSP oraz Związku OSP RP i jego oddziałów,
4) korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
5) używać munduru, dystynkcji i odznak.

§ 13
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
1) aktywne uczestniczenie w działalności OSP,
2) przestrzeganie postanowień niniejszego statutu jak też regulaminu i uchwał władz OSP oraz uchwał władz Związku.
3) W przypadku wyznaczenia przez zarząd OSP do wykonywania zadań operacyjno technicznych –
podnoszenie poziomu wiedzy ratowniczej poprzez udział w szkoleniu członków OSP biorących
bezpośredni udział w działaniach ratowniczych,
4) dbanie o mienie OSP,
5) regularne opłacanie składek członkowskich.

§ 14
Spośród pełnoletnich członków zwyczajnych tworzy się zespół ratowniczy lub JOT. Wyznaczanie do JOT określa się na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Zarząd OSP.

§ 15
Członkostwo ustaje na skutek:
1. Skreślenia lub wykluczenia członka zwyczajnego,
2. Skreślenia z listy członków zwyczajnych dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
1) rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
2) nieusprawiedliwionego zalegania przez członka, mimo pisemnego upomnienia, z opłatą składek za okres przekraczający 12 miesięcy,
3) śmierci członka.
3. Wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje zarząd OSP w następujących wypadkach:
1) prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem,
2) popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP,
3) utraty przez członka pełnej zdolności do czynności prawnych, w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego dodatkową karę w postaci pozbawienia praw publicznych.
4. Przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w ust. 2 pkt. 2 i w ust. 3 zarząd umożliwia członkowi OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
5. Od uchwały zarządu w sprawie o której mowa w ust. 2 pkt. 2 i ust. 3, członek OSP może odwołać się w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o skreśleniu lub wykluczeniu do Walnego Zebrania, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
6. Do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem.
7. Skreślenie z listy członków zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP.

§ 16
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, współdziałająca w rozwoju OSP, wspierająca finansowo bądź w innej formie jej działalność i za swą zgodą zostanie przyjęta przez zarząd OSP.
2. Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
3. Członek wspierający ma prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w Walnym Zebraniu Członków OSP.

§ 17
1. Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna , bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej i OSP. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków OSP, na podstawie wniosku zaopiniowanego i złożonego przez zarząd OSP.
2. Członkowie honorowi, którzy byli członkami zwyczajnymi Ochotniczej Straży Pożarnej w Makowie Podhalańskim mogą wybierać i być wybierani do władz OSP.
3. Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
4. Członek honorowy ma prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w Walnym Zebraniu Członków OSP.
5. Członek honorowy ma prawo nosić umundurowanie, odznaczenia i emblematy strażackie.

R OZ D Z I A Ł

IV

WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP

A. Postanowienia ogólne

§ 18
Władzami OSP są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.

§ 19
1. Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.

2. Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP, wystąpienia ze Związku OSP RP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

§ 20
1. Wybory władz OSP odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym.
2. Kadencja władz OSP trwa pięć lat i kończy się z chwilą powołania nowych władz.
3. Nie można łączyć funkcji członka zarządu i komisji rewizyjnej.

B. Walne Zebranie Członków
§ 21
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą OSP.
2. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków, oprócz innych spraw wymienionych w niniejszym statucie, należy:
1) wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań zarządu z działalności OSP,
2) wysłuchanie sprawozdania komisji rewizyjnej z działalności OSP,
3) udzielenia lub nie udzielenie absolutorium zarządowi OSP na wniosek Komisji Rewizyjnej, w przypadku nie udzielenia absolutorium zarządowi OSP , wybór nowego zarządu,
4) uchwalenie programu działalności i budżetu OSP,
5) określenie przedmiotu prowadzonej przez OSP działalności gospodarczej,
6) wybór, spośród siebie zarządu w liczbie od 5 do 9. osób, z zachowaniem większości osób pełnoletnich i odwoływanie tego zarządu lub poszczególnych członków,
7) wybór spośród siebie i odwołanie komisji rewizyjnej, w liczbie 3 osób,
8) wybór spośród siebie delegatów na zjazd oddziału gminnego Związku,
9) uchwalenie statutu i podejmowanie uchwał o zmianach statutu i rozwiązaniu OSP,
10) ustalanie wysokości składki członkowskiej,
11) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczający zwykły zarząd, w szczególności nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążenia,
12) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zapisów i darowizn,
13) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
14) wybieranie spośród siebie przedstawicieli wchodzących w skład zarządu oddziału Związku i odwoływanie tych przedstawicieli,
15) podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,
16) nadawanie członkostwa honorowego OSP, na wniosek zarządu OSP,
17) podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez zarząd OSP,
18) Przebieg Walnego Zebrania Członków OSP oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.

§ 22
1. Walne Zebranie Członków OSP może być sprawozdawczo – wyborcze, sprawozdawcze oraz nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Członków OSP jest zwoływane raz na 5 lat,
a sprawozdawcze raz na rok .
3. Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Członków OSP i Walne Zebranie Sprawozdawcze Członków OSP zwoływane jest przez Zarząd, który wyznacza termin jego odbycia zawiadamia wszystkich członków o terminie, miejscu i porządku obrad , co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
4. W razie nie odbycia się Walnego Zebrania OSP w pierwszym terminie , z powodu braku wymaganej ½ liczby członków, zarząd OSP jest zobowiązany przed upływem 14 dni zwołać ponownie Walne Zebranie według tego samego porządku obrad. Walne Zebranie OSP w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbą członków, za wyjątkiem uchwał w sprawach majątkowych, nabycia i zbycia nieruchomości , rozwiązania OSP i zmiany statutu.

§ 23

1. Nadzwyczajne, Walne Zebranie Członków OSP zwoływane jest przez Zarząd OSP:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
3) na żądanie połowy liczby członków zwyczajnych OSP.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie członków OSP powinno się odbyć w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od podjęcia inicjatywy lub zgłoszenia żądania.
3. Porządek Nadzwyczajnego Walnego Zebrania, spośród spraw określonych w § 21 ust. 2 ustala władza lub osoby uprawnione do żądania zwołania takiego zebrania.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie OSP może odwołać członka zarządu lub komisji rewizyjnej przed upływem terminu kadencji władz OSP i powołać w to miejsce innego członka zarządu lub komisji rewizyjnej na czas do odbycia Walnego Zebrania Sprawozdawczo- Wyborczego Członków OSP.

§ 24
Przebieg Walnego Zebrania OSP oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.

C. ZARZĄD
§ 25
1. Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika i wiceprezesa, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik sprawuje funkcję wiceprezesa.
2. Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
3. Wygaśnięcie funkcji członka Zarządu może nastąpić w wyniku złożenia przez niego pisemnej rezygnacji.

§ 26
Do zadań zarządu należy:
1) kierowani bieżącą działalnością OSP.
2) realizowanie uchwał i wytycznych Walnego Zebrania Członków,
3) zwoływanie Walnego Zebrania Członków OSP,
4) niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz zmianach w składzie zarządu i komisji rewizyjnej,
5) udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi nadzorującemu,
6) opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania Walnemu Zebraniu Członków ,
7) zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych i innych zobowiązań majątkowych, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania OSP,
8) przyjmowanie i skreślanie z listy członków zwyczajnych OSP,
9) przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
10) opiniowanie i występowanie z wnioskiem o nadanie honorowego członka OSP,
11) tworzenie zespołu ratowniczego lub jednostki operacyjno-technicznych zwanej JOT,
12) organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych.
13) dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań.
14) rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP.
15) dokonywanie zakupów sprzętu i wyposażenia, umundurowania ochronnego i środków ochrony osobistej oraz umundurowania wyjściowego. Prawidłowe jego ewidencjonowanie, a w razie zużycia, dokonywanie odpisów ze stanu, zgodnie z protokołem komisji likwidacyjnej.
16) wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu.

§ 27
Prezes zarządu OSP kieruje pracami zarządu i reprezentuje OSP na zewnątrz wraz z wyznaczonym przezeń członkiem zarządu.

§ 28
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa lub upoważnionego przezeń wiceprezesa. O posiedzeniach zarządu należy informować przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.

§ 29
1. OSP prowadzi swoją gospodarkę finansową i rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisuje w imieniu OSP prezes i skarbnik bądź wyznaczony przez prezesa, wiceprezes i skarbnik.

§ 30
1. Naczelnik kieruje zespołem ratowniczym lub jednostką operacyjno – techniczną JOT, jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń.

2. Do zadań naczelnika należy:
1) wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań w zespole ratowniczym lub operacyjno – technicznej – JOT,
2) organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP,
3) czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
4) kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,
5) kierowanie działaniami ratowniczymi prowadzonymi przez OSP,
6) dysponowanie sprzętem ratowniczym i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,
7) opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony przeciwpożarowej miejscowości będącej siedzibą OSP oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.

§ 31
Za wzorowe wykonanie zadań ratowniczych / operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik może stosować następujące wyróżnienia:
1) pochwałę ustną,
2) pochwałę w rozkazie naczelnika ,
3) wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
4) sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.

§ 32
Za niewłaściwe wykonanie zadań ratowniczych / operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik może stosować następujące środki dyscyplinarne:
1) upomnienie ustne,
2) nagana w rozkazie naczelnika ,
3) wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
Członek OSP ukarany przez naczelnika ma prawo wnieść odwołanie do zarządu OSP w terminie 7 dni od daty dowiedzenia się o ukaraniu.

D. KOMISJA REWIZYJNA

§ 33

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
1) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich,
2) składanie na Walnym Zebraniu OSP sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną
działalności OSP,
3) przedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności,
4) wnioskowanie o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium zarządowi OSP.
2. Komisja Rewizyjna OSP może dokooptować do swojego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 jej składu.
3. Wygaśnięcie funkcji członka komisji rewizyjnej może nastąpić w wyniku złożenia przez niego pisemnej rezygnacji.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
1) być członkami zarządu, małżonkami członków tego zarządu ani pozostawać z członkami tego zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
2) być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
3) otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8, pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. (Dz. U. Nr 26, poz. 306 ze zm.)
5.Skazanie członka komisji rewizyjnej prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej ma , z dniem uprawomocnienia się wyroku skazującego , skutek taki sam jak odwołanie zgodnie z § 23, ust. 4.

§ 34
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.

§ 35
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.

ROZDZIAŁ
V

MAJĄTEK I FUNDUSZE OSP
§ 36
1. Majątek i fundusze OSP powstają z:
1) składek członkowskich,
2) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
3) dochodów z majątku i imprez,
4) ofiarności publicznej,
5) wpływów z działalności gospodarczej.,
6) wpływów z wynajmu / dzierżawy/ obiektu, pomieszczeń , urządzeń,
7) Świadczeń wykonywanych na rzecz instytucji, organizacji i osób prywatnych,
8) Zbiórek publicznych.

2. Przekazanie majątku może nastąpić odpłatnie i nieodpłatnie wyłącznie za zgodą Walnego Zebrania Członków OSP.
3. Zbycie lub obciążenie majątku , może nastąpić wyłącznie za zgodą Walnego Zebrania Członków OSP.
4. W celu likwidacji majątku ruchomego / sprzętu i urządzeń /, zarząd powołuje komisję likwidacyjną.

§ 37
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków OSP.

§ 38
Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem OSP w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanym dalej “osobami bliskimi”,
2) przekazywania majątku OSP na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następować by miało bezpłatnie lub na warunkach preferencyjnych,
3) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie OSP, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.

ROZDZIAŁ

VI

ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP

§ 39
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala Walne Zebranie członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.

§ 40
1. Wnioski o zmianę statutu i rozwiązanie OSP może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
2. Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.

§ 41
1. W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie co najmniej 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania, uchwałę o rozwiązaniu OSP podejmuje sąd rejestrowy , wyznaczając likwidatora.

2. Pozostały po rozwiązaniu majątek /nieruchomości/, stanowiący własność OSP przechodzi na własność wspólnoty społeczności mieszkańców miasta Makowa Podhalańskiego a sprzęt i urządzenia przechodzą do dyspozycji Samorządu Terytorialnego Gminy Maków Podhalański, który to samorząd winien je rozdysponować wg potrzeb dla OSP Gminy Maków Podhalański”.

Maków Podhalański, dn. _____________r.